Bu çok önemli bilgileri kaleme alan yazarının eline sağlık. Kendi adıma çok faydalandığımı söylemeliyim. Sizlere de bu önemli ipuçlarını okumanızı öneririm. Biliyorsanız, bilginizi tazelemiş olursunuz. Bilmiyorsanız, çok şey öğrenirsiniz. Herkese keyifli ve sorunsuz sürüşler dilerim.
1) Görünmez olduğunuzu
farzedin: Çünkü çoğu araç sürücüsü için gerçekten de öylesiniz. Asla
görüldüğünüzü düşünerek hareket etmeyin, hatta diğer sürücüyle göz göze
gelmiş olsanız bile.
2) Anlayışlı olun: Trafikte herkes hata
yapabilir, her yapılan hataya sinirlenip saldırgan bir tavır
sergilerseniz işler çabucak sarpa sarabilir. Karşınızdakinin
büyükanneniz olduğunu farzedip ona göre tavır alın.
3) Her zaman
uygun giyinin: Evet, belki arkadaşlarınızla beş dakika uzaklıktaki bir
kafeye ya da yazlığınızdan deniz kenarına iniyor olabilirsiniz. Ama
mesafenin kısa olması kaza yapmayacağınız anlamına gelmez. Tişört ve
şortla motora binmenin sonu gerçekten kötü bitebilir. En düşük
süratlerdeki düşüşler bile çıplak tene büyük hasar verecektir.
4)
İyiyi umun, kötüye hazırlanın: Kavşağa yaklaşırken orada duran arabanın
son anda dönmek için önünüze direksiyon kıracağını varsayın. Kaldırım
kenarında parkeden arabalardan birinin her an çıkabileceğini varsayın.
Ters yönden bir arabanın gelebileceğini varsayın. En olmadık durumlara
karşı hazırlıklı olun.
5) Ego'nuzu evde bırakın: Otobanda kimin
daha hızlı gittiği gerçekte sadece polisin ve yargıçların umrundadır.
Tabii bir de kaza raporunu yazacak bilirkişinin.
6) Dikkatinizi
toplayın: Evet, reklam tabelasında mayolu bir manken resmi var. Evet,
yol kenarında yürüyen hatun dikkat çekici. Acaba çırak faturayı yatırdı
mı? Bir ara motoru servise götürmeniz lazım, değil mi? Siz bunları
düşünürken tehlike adım adım yaklaşıyor olmasın sakın? Dikkatinizi yola
verin!
7) Aynalar hikayenin tamamını anlatmaz: Sadece aynada
gördüğünüz kadarına güvenerek şerit değiştirmeye kalkmayın. Kafanızı
çevirip kör noktaları kontrol edin. Özellikle spor motorlarda aynalar
her zaman için çok dar bir açıyı gösterirler.
8) Sürüş mesafesine
dikkat edin: Önünüzdeki araçların tamponun yapışmayın, bu bela
aramaktır. Tabii sıkışık trafikte uygulaması zor, ama hızınız arttıkça
önünüzdeki ve arkanızdaki araçlarla mesafeniz de artmalı. Hem öne, hem
de arkaya dikkat edin. Sizin vaktinde fren yapmanız, arkanızdaki
sürücünün de vaktinde fren yapacağı anlamına gelmez.
9)
Modifiyeli araçlara dikkat edin: Modifiyeli otomobiller standard
modellere göre çok daha hızlı ve çeviktirler. Sürücüleri ise genellikle
genç ve saldırgan tiplerdir. Bunları gördüğünüz anda potansiyel tehdit
olarak algılayın ve ona göre hareket edin.
10) Viraja giriş
hızına dikkat edin: Tek bir motorun karıştığı trafik kazalarının büyük
kısmında ana sebep viraja gereğinden fazla hızlı girilmiş olmasıdır.
Viraja girerken değil, çıkarken gaz açılır. Viraj giriş hızınızı
ayarlamayı, viraja yatmadan önce bitirmiş olun, viraj içinde ani frenden
kaçının. Virajın ardını göremiyorsanız özellikle dikkatli olun,
birileri yolun ortasında durmuş etrafa bakınıyor olabilir.
11)
Vahşi doğaya dikkat edin: Belki ülkemizde geyikler ve diğer yaban
hayvanları Amerika'da olduğu gibi büyük bir tehdit değil. Ancak yine de
özellikle kırsal kesimlerde yol alırken dikkatli olun. Sabah ve akşam
saatleri evcil ya da yabani hayvanların özellikle hareketli oldukları
saatlerdir. Bir sığıra, koyun sürüsüne ya da çoban köpeğine denk
gelebilirsiniz. Sadece yolu değil, yolun iki yanındaki boş alanları da
gözleyin, hayvan görürseniz alarma geçin.
12) İki freni de
kullanmayı öğrenin: Motorda durdurma potansiyelinin büyük kısmı ön
frendedir. Ancak özellikle cruiser ya da touring gibi ağır ve uzun
makinelerde arka fren de büyük önem kazanır. Her iki freni de uygun
biçimde kullanmak duruş mesafenizi ciddi biçimde kısaltacaktır.
13) İki parmağınız ön frenin üzerinde olsun: Bazıları bunun ne kadar
gerekli ya da güvenli olduğunu tartışabilir. Ama şu gerçek yadsınamaz,
saatte 100 kilometre hızla giderken freni 1 saniye önce sıkabilmek fren
mesafenizi yaklaşık 30 metre kısaltacaktır. Bu 1 saniye elinizi frene
atmak için harcayacağınız reaksiyon süresidir.
14) Gitmek
istediğiniz yere bakın: Motosikletler sürüş dinamikleri itibariyle
pilotun baktığı yöne doğru gitme eğilimine girerler. bu da yoldaki
engeli savuşturmak için engele değil, geçiş ayapacağınız açıklığa
bakmanız gerektiği anlamına gelir. Çukurdan kaçmak için çukura değil,
çukurun yanından geçen düzgün asfalta bakın.
15) Gözlerinizi
devamlı hareket ettirin: Trafik devamlı değişen, her an yeni koşullar
ortaya koyan bir ortamdır. O yüzden gözlerini devamlı hareket etsin,
etrafınızdaki trafiği tarayın ve tehditleri görü. Eğer acil bir
tehlikeyle uğraşmıyorsanız, asla dikkatinizi tek bir alana ya da nesneye
uzun süre odaklamayın.
16) Dur işaretinde durun: Amerika'da
kavşaklar ve benzeri tüm noktalarda DUR işaretleri vardır, ancak
ülkemizde buna pek sık rastlanmaz. Buna siz kendiniz dikkat edin. Yan
yoldan anayola çıkarken ya da işaretsiz kavşaklarda aniden çıkış
yapmayın. Özellikle kavuşan yolları tamamıyla göremiyorsanız ve
ardınızda yoğun trafik yoksa durup iyice kolaçan edin. Unutmayın ki
birileri tam gaz geliyor olabilir. Tabii aynı durum demiryolu geçişleri
için de geçerli.
17) Burnunuzun ucuna bakmayın: Tehlike 5 metre
önünüze kadar geldiyse birşeyler yapmak için geç kalmış olabilirsiniz.
Bu yüzden sadece yakın mesafeyi değil, geniş bir alanı kontrol altında
tutun. Yolun çok ilerisinde parketmiş bir traktör önceden farketmekle
son anda farketmek arasında büyük fark vardır.
18) Bildiğiniz
yollarda dikkatli olun: Motora atlayıp muhitinizde, köyünüzün çevresinde
ya da her zaman katettiğiniz yollarda biraz turlamaya karar verdiniz.
Muhitinizde olmak beladan uzakta olmak anlamına gelmiyor. İstatistiklere
göre çoğu binici kendi muhitinde ve oldukça düşük süratlerde yaşanan
kazaların kurbanı oluyor. Unutmayın, sokakları tanıyor olabilirsiniz ama
bu, o gün o sokaklarda sarhoş bir sürücüye denk gelmeyeceğinizi
garantilemez. Gözünüzü dört açın!
19) Asla duran trafiğe
dalmayın: Önünüzde trafiğin tıkandığını ve arabaların yığıldığını
görüyorsunuz, ama siz motorla iğne deliğinden bile geçebilirsiniz, değil
mi? Yanlış cevap! Önce şunu sorun, trafik niye duruyor? Görmediğiniz
bir sebebi, bir kaza ya da başka bir nedeni olabilir. Duran trafikteki
boşluklara hızla ve umarsızca dalmak sizi bir anda ölümle yüzyüze
getirebilir.
20) Sikletinize göre motor seçin: 60 kilo
ağırlığında ve 1,65 boyundaki bir adam elbette ki Gold Wing
kullanabilir. Ama acil bir durumda, mesela kalabalık bir kavşakta marş
basmadığında, sikleti motorla başa çıkmaya yetecek midir? En büyük ve
güçlü motora sahip olmayı gurur meselesi haline getirmenin bir anlamı
yok, sikletinize ve yeteneklerinize uygun bir motor seçin.
21)
Aniden açılan kapılar: Yol kenarında parketmiş bir araba ya da sağ
şeritte yolcu indirmeye hazırlanan bir taksinin açılan kapısına çarpmak
kesinlikle hoş bir tecrübe değildir. Tek tehlike açılan kapı da değildir
üstelik, o kapıdan kaçmaya çalışırken üstünüze direksiyon kıran bir
başka sürücüye de denk gelebilirsiniz.
22) Kavşakta durmayanlara
dikkat: Kavşağa yaklaşırken kendinizi hazırlayın, trafik size yol vermek
için durmayabilir, büyük ihtimalle durmayacaktır da. Ama aynı şey
arkanızdan gelenler için de geçerli olabilir, unutmayın ki siz olmasanız
bile bir başkası kavşağa dikkatsizce dalabilir. Dönmeyi planladığınız
yönün aksi şeritte kalmayın, arkanızı ve kavşağı besleyen diğer
şeritleri kollayın.
23) Ekibinizi dikkatli seçin: Grup olarak
uzun yol yapmak zevklidir, ancak ekibinizi iyi seçmeniz gerekir. İyi bir
ekip diğer üyeleri geride bırakıp uzaklaşmaz, her ihtimale karşı yol
üzerinde buluşma ve bekleme noktaları belirler. Eğer grubunuzla uyum
içinde değilseniz, diğerlerinden daha temkinli ya da daha saldırgan
motor kullanıyorsanız bela kapınızda demektir. Bir anda zincirleme
kazaya sebep olabilirsiniz.
24) Kör olmayın: Aşırı
ışıklandırılmış bir klüpten zifiri karanlık park alanına çıktığınızda,
ya da karanlık bir asansörden güneşli bir caddeye indiğinizde, hemen
marş basmayın. Gözlerinize ortamın ışığına alışmaları için birkaç dakika
zaman tanıyın. Aksi takdirde ilk birkaç kilometre resmen kör olarak
motora bineceksiniz demektir.
25) Yavaş U dönüşleri çalışın:
Uygun bir alan bulun ve bol bol yürüme hızında U dönüşlere çalışın.
Ağırlığınızı dışa doğru vermek size motoru dengelemekte yardımcı
olacaktır. Motor değiştirdiğinizde de bunu tekrar çalışın, her motorun
huyu aynı değildir. Tehlike anında değil vaktiniz varken motorun huyunu
öğrenin.
26) Yokuşlarda paniklemeyin: Dik bir yokuşta durmak
zorunda kalırsanız endişelenmeyin. Arka freni kullanarak motorun
kaymasını engellerken, gaz-debriyaj ikilisini yumuşak bir biçimde
kullanarak rahat kalkışlar yapabilirsiniz.
27) Yol kaygan mı
görünüyor?: Üzerinde gittiğiniz yolu okumayı asla ihmal etmeyin. Yol
yamaları, demir kapaklar, kalın çekilmiş beyaz şeritler, metal kedi
gözleri, ıslak ve parlak görünen herhangi bir noktaya kesinlikle kaygan
olduğunu düşünerek yaklaşın, hızınızı kontrollü ve sakin biçimde
azaltın. Burnunuzu kullanmayı ihmal etmeyin, aniden beliren mazot ya da
sıcak zift kokusu, size yola dökülmüş kaygan maddeleri gözlerinizden
önce haber verebilir!
28) Eyvah lastik patladı!: Lastiğin
patladığını duydunuz ve motor altınızda sarsılıyor! Sakin olun, motoru
kontrol etmek için fazladan kas gücü kullanmanız gerekecektir. Gazı
hafifçe kapatın, sağlam lastiğin frenini kullanarak yavaşlayın ve kenara
çekin. Ani hareketlerin motoru bir anda altınızdan alabileceğini
unutmayın!
29) Vizördeki su damlaları: Yağmurun başladığı an
asfaltın en kaygan olduğu andır. Sağanak yağmurla yıkanan yol nispeten
temizdir, ama hafifçe ıslanmış yol neredeyse buz kadar kaygan olabilir.
Dikkat kesilin, ani hareketlerden kaçının. Mümkünse kısa bir süre için
konaklayıp durumun değişmesini bekleyin.
30) Karanlıkta yolunuzu
kaybetmeyin: Gece yaklaşıp da ışık seviyesi düşmeye başladıkça sizin ve
trafikteki diğer herkesin görüş seviyesi düşecektir. Farlarınızı ayarlı
ve temiz tutun, her zaman yedek ampul taşıyın, asla iyi aydınlatması
olmayan bir motorla akşam trafiğine çıkmayın. Güneş gözlükleri ve renkli
vizörler bu saatlerde sizin düşmanınız olacaktır. Karanlıkta önünüzü
görmek kadar diğer sürücüler tarafından görülmenin de zorlaştığını
unutmayın. Gece sürüşlerinde görülebilmek için fosforlu kask etiketleri
ve kemerlerden faydalanın.
31) Yorgun musunuz? Yorgun, uykusuz,
alkollü olarak kesinlikle motora binilmemesi gerektiğini bebekler bile
biliyor. Ama aşırı duygusal patlamaların da en az uyuşturucu kadar kötü
etkileri olabileceğini unutmayın. Kendinizi çok öfkeli, bezgin,
sıkıntılı ya da üzgün hissediyorsanız marşa basmadan önce sakinleşmek
için birşeyler yapın. Aynı durum sürüş esnasında ciddi tehlike
atlatıldığında da geçerlidir. Sinirle gaza asılmayın, kenara çekip
adrenalin patlaması geçene kadar bekleyin. Seleye oturduğunuzda
kesinlikle gergin olmayın.
32) Uygun kıyafet seçin: Hava
koşullarına ve bedeninize uygun kıyafetler seçin. Sıcakta pişerken,
soğukta donarken ya da üzerinize oturmayan bir ceketle boğuşurken kazaya
her zamankinden daha yakın olacağınızı unutmayın.
33) MP3 çaları
evde bırakın: Kulağınızda kulaklıklar varken ve müzik sonuna kadar
açıkken, dibinize kadar giren beton kamyonunun giderek yaklaşan
gümbürtüsünü duymanız mümkün olmayacaktır. Ya da diğer başka herhangi
birşeyin. Motor üzerinde sadece gözlerinizi değil kulaklarınızı da
tehlikeye karşı açmanız gerektiğini unutmayın. Müzik dinlemeye
çalışırken ölmek pek akıllıca olmayacaktır.
34) Slalomun ustası
olun: Boş bir alana birkaç deterjan kutusu koyun ve çevrelerinden
değişik hızlarda slalom yaparak geçmeyi deneyin. Akan trafikte aniden
beliren engellere karşı sadece fren yapmak işe yaramayacaktır, kaçış
manevralarını da içgüdüsel olarak yapabilecek kadar ustalaşmanız
gerekir. Unutmayın, motorlar otomobiller gibi durmazlar, dursalar bile
arkadan çarpacak bir diğer aracın darbesini kesecek tamponları yoktur. O
yüzden çoğu zaman frenleri kazıklayıp durmaktan ziyade, slalomla
tehlikeyi arkada bırakıp yolu açmak ve uzaklaşmak daha iyi olacaktır.
35) Düşük süratlerde yumuşak davranın: Özellikle sıkışık trafikte ya da
ara sokaklarda ilerlerken olduğu gibi, düşük süratlarde ani gaz ve
frenden kaçının. Ani gaz ve fren lastiklerinizin bir anda kaymasına
sebep olabilir, ayrıca motor ömrü ve sürücü konforu açısından da pek iyi
değildirler.
36) Fren lambanızı kullanın: Sinyaller devamlı
çaktıkları için dikkat çekerler. Aynı şekilde fren lambanızı da arkadan
gelenlerin dikkatini çekecek biçimde kullanabilirsiniz. Yavaşlamayı
düşündüğünüzde ya da arkanızdakine mesafe bırakması için mesaj vermeyi
istediğinizde, fren pedalına ya da manetine birkaç kere faifçe dokunarak
fren lambanızı yakıp söndürün. Tecrübeli biniciler fren lambası
müşirlerini ayarlayarak arka lambanın pedala dokunur dokunmaz yanmasını
sağlarlar. Müşiri bu şekilde ayarlamak bir dakikalık bir iştir ve
hayatınızı kurtarabilir.
37) Sabırlı olun: Ara sokaktan ana
caddeye çıkarken, kavşakta otobana çıkarken ya da kaldırımdan inerken,
sabırlı olun ve fazladan bir saniye ayırıp gelen trafiği iyice
incelediğinizden emin olun. Unutmayın, tehlike en beklemediğiniz anda,
görmediğiniz açıdan gelir. Boş bir caddede siz kaldırımdan inerken, iki
araba geride bir başka aracın şoförü de caddeye çıkmak üzere
hazırlanıyor olabilir. Bilin bakalım aynı anda gazlarsanız kim kime
çarpacak?
38) Yaklaşma hızına dikkat edin: Eğer akan trafiğin iki
katı bir süratle araçların arasından slalom yaparak geçiyorsanız
başınızın belaya girmesine ramak kalmış demektir. Sadece tek bir
sürücünün sapacağı kavşağı kaçırdığını düşünerek aniden şerit
değiştirmesi işinizi bitirmeye yeter. Duran trafikte ise araçların
arasından karşıdan karşıya geçmeye çalışan yayalar aynı tehlikeyi
arzeder. Unutmayın, sizinle aynı hat üzerinde seyreden binlerce araç var
ve kimin ne yapacağını kestirmeniz imkansız. Hızınızı azaltıp gözünüzü
açın.
39) Emniyet şeridi dostunuz değildir: Emniyet şeridi,
banket ya da adına ne denirse densin yolun kenarları her zaman için
tehlikenin yoğunlaştığı yerlerdir. Öncelikle diğer araçların sizi
görmesi zorlaşır. Ama daha da önemlisi, yoldaki her türlü enkaz burada
toplanır. Yola dökülüp akan mazot, kamyonlardan savrulan kum, ölü hayvan
leşi, patlak lastik parçaları, cam kırıkları, aklınıza gelecek ve
gelmeyecek türlü enkazı yol kenarında bulabilirsiniz. Bu yüzden yolun en
sağına yanaşıp gazlamak belaya davetiye çıkarmaktır.
40) Sola
dönen katiller: Ölümlü motosiklet kazalarında en yüksek orana, sola ani
dönüş yapan otomobillere yandan çarpma şeklinde gerçekleşen kazalar
sahiptir. Bu tür kazalar özellikle kavşaklarda meydana gelmektedir.
Ülkemizde sürücülerin DÖNÜLMEZ levhasına kesinlikle uymadıklarını, boş
buldukları herhangi bir noktada U dönüşü yapmaya çalıştıklarını
unutmayın. Orta şeritte hızla kavşağa girdiğinizde, kendinizi bir anda
en sağ şeritten sola U dönüşü yapmaya çalışan bir arabanın kapısıyla
yüzyüze bulabilirsiniz.
41) Düşünmeden hareket etmeyin: Yol boş,
ortalık sakin, görüş mükemmel. Öyleyse önünüzdeki otomobil neden yolun
kenarından ve yavaşça ilerliyor? Adres mi arıyor? Manzara mı seyrediyor?
Arızalı mı? Cep telefonuyla mı konuşuyor? Nedenini asla bilemezsiniz,
ama aynı şekilde ne yapacağını da bilemezsiniz. Birdenbire U dönüş
yapmaya ya da yolun ortasına çıkmaya kalkabilir. Aynalarına bakmadığını
ve yola dikkat etmediğini varsayın, açıktan ve temkinli geçin. Asla
karşınızdakinin ne yaptığını bildiğini varsaymayın, aklınızı kullanın ve
herkesten şüphe edin. Bir tampona yapışmaktan iyidir.
42)
Işıklarda depar atmayın: Özellikle kavşaklardaki trafik ışıkları büyük
tehlike arzederler. Diğer taraftan gelen araçların kırmızı ışıkta
duracağının hiçbir garantisi yoktur, bu yüzden özellikle ışık
değiştikten sonraki ilk birkaç saniye çok tehlikelidir. Aynı şekilde
yaya geçitlerinde ışığa uymayan yayalar kendilerini aceleyle yola
atabilirler. O yüzden ışık yanar yanmaz kendinizi ileri atmayın, hatta
mümkünse bırakın yanınızdaki ya da önünüzdeki araçlar kavşağa sizden
önce girsin. Bir saniyelik gecikme ortadan ikiye bölünmenizi
önleyebilir.
43) Arkanızı kollayın: Şerit değiştirirken,
yavaşlarken ve dururken sık sık aynadan arkanızı kollayın, hatta
ışıklarda beklerken bir gözünüz devamlı aynanızda olsun. Arkadan gelen
araçların sürücüleri herhangi bir sebepten fren yapmakta gecikebilirler,
bu durumda sizin bir saniye içinde bulunduğunuz şeridi terketmeniz
gerekebilir. Aynı şekilde yokuş yukarı olan duraklamalarda önünüzdeki
aracın dibine girmeyin, kalkışta aracını bir an kaydırması size pahalıya
mâl olabilir.
44) Görüş alanınızı genişletin: Duvarda sabit bir
noktaya gözlerinizi kilitleyin. Sonra da gözlerinizi oynatmadan, sadece
dikkatinizi kullanarak etrafınızda olup bitenleri algılamaya çalışın. Bu
egzersiz kısa sürede algılama alışkanlığınızı geliştirecek, böylece
gözlerinizi yoldan ayırmadan çevrenizdeki alanı daha iyi algılayabilir
hale geleceksiniz. Ancak herşeye rağmen ilerleyen yaşla beraber bu
çevresel görüş alanının daralacağını da dikkate alın. Uykusuzluk ya da
alkol ise bu alanı doğrudan ortadan kaldıran etkenlerdir.
45)
Kamyonlardan uzak durun: Kamyon ve otobüslerin arkasında ya da yanında
uzun süre seyir halinde bulunmaktan kaçının. Özellikle kamyonlardan
düşebilecek yük ya da kopabilecek lastik parçaları büyük tehlike
yaratacaktır. Eğer bunları sollayıp geçme imkanınız yoksa, en azından
araya mesafe koyun.
46) Frenlerinizi tanıyın: Boş bir alanda ön
ve arka freninizi kullanma alıştırması yapın, frenlerinizin huyunu, ne
zaman ne kadar kavradıklarını, tekerlerin ne zaman kilitlenmeye
başladığını, frenleme esnasında motorun genel olarak nasıl davrandığını
iyice öğrenin. Zaman içinde frenleme işini en zor koşullarda bile
rahatça ve paniğe kapılmadan yapabilecek kadar motorunuza alışın.
47) Lastiklerinizi kontrol edin: İnik, hasarlı ya da kabaklaşmış
lastiklerle yola çıkmak Rus ruleti oynamaktır. Sorun ölüp ölmeyeceğiniz
değil, ne zaman öleceğinizdir. Lastiklerinizin sizi hayata bağlayan
pamuk ipliği olduğunu unutmayın. Altınızda dönen dünyayla aranızdaki tek
bağ lastiklerinizdir, ona göre davranın.
48) Yolu okuyun:
Otobanda giderken çevredeki evlerin artması yola çıkabilecek yaya ve
araç ihtimalini artırır. Tarlalar traktörlerin, yeşil çayırlar koyun
sürülerinin varlığına işaret edebilir. Yüksek kamyon sayısı yoldaki
mazot ihtimalini artıracaktır. Emniyet şeridine bırakılmış birkaç
portakal rengi koni yakınlarda bir yerlerde onarım ekiplerinin yol
çalışması yaptığının ilk işaretleri olabilir. Sadece yola değil,
etrafınızdaki dünyaya da dikkat edin, sürüş tarzınızı topladığınız
ipuçlarına göre değiştirin.
49) Trafik kurallarına uyun: Bazıları
kuralların çiğnenmek için konulduğunu söylerler. Bu tür insanlar
kafalarını kullanmayı bilmeyen, birer istatistik olmak için sıralarını
bekleyen ölü adamlardır. Trafik kuralları bir asırlık küresel bilgi
birikiminin, milyonlarca trafik kazasının sonucunda konulmuştur. Tek
amaçları vardır, herkesin akşam evine tek parça halinde dönebilmesini
sağlamaktır.
50) "Tek zararım kendime" demeyin! Motora binen,
kuralları her fırsatta çiğneyen ve bir kaza esnasında tüm zararlarının
kendilerine olduğunu söyleyen insanlar, hayatları boyunca hiç ciddi bir
motor kazasına şahit olmamış kişilerdir. Yüksek süratte savrulan ve
havada taklalar atarak kaldırıma çıkan bir motorun etrafa verebileceği
zarar, bir otobüsten daha az değildir. Bu yüzden marşa basarken sorumluluklarınızı unutmayın. Sabah sıradan bir vatandaş olarak evden çıkabilir,
öğlen olmadan nefret edilen bir katile dönüşebilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder